Sunday, January 01, 2012

Siswa


Pejam celik dah sebulan aku mendiami kolej Tun Perak yang sebagai salah satunya kolej baru lelaki di Uitm Kampus Alor Gajah, Lendu, Melaka. Itu sebagai introduksi post pada kali ini. Aku akan ceritakan kisah hari pertama sehingga saat ini di sana.

Pada masa aku menyemak keputusan samada aku dapat tawaran belajar ke uitm. Memang aku sangat mahukannya, keluarga terlah berikan harapan menggunung. Ia seolah-olah harapan yang membebankan aku. Alhamdulillah, aku berjaya masuk ke sana.

Pada malam sebelum nak bergerak ke Melaka, aku sibuk dengan menyediakan pekakas asrama. Maklumlah ini pertama kali aku tinggal di asrama, paling habis pun 3 bulan di plkn. Debaran nak sampai ke sana, mmg sangat risau. Tapak tangan sentiasa berpeluh, ketiak apatah lagi.

Setiba disana, petang itu juga dah mula orientasi. Paling menyakitkan, semua perjalanan orientasi kami dengan berbaju formal dari 5 pagi sehingga 12 malam. Busuk mmg tak ckp lah, aku je yang membantu kebusukan mereka. Rencana itu berulang sehingga 4 hari. Kaki kejang, melecet, busuk semua aku hadapi. Bila dah habis orientasi, kau seolah-olah raja, tiada siapa yang ganggu kau. Tapi sebagai part one, perlu.

Induction. Sebagai seorang junior, kau perlu hadapi semua itu. Tetapi, aku sebagai mascommers atau pelajar pengajian komunikasi dan media harus tabah, dan berhati kering. Pernah sekali aku minta sign pada senior, dia suruh aku menyanyi. Dengan selamba aku sahut cabaran dan diberikan pujian sedap.

Hari berganti hari, setiap minggu benda yang sama. Tetapi gadis hari hari aku jumpa muka lain. Maklumlah, kampus mempunyai 8000 pelajar tapi lelaki hanya suku daripada itu. Perbelanjaan sehari yang mencanak sehingga rm10. Setiap hujung minggu cucuk duit. Semoga perjalananku megenggam segulung kertas sijil diploma ini dirahmati dan tunjukkanlah aku jalan yang benar. Amin

4 comments:

nani :) said...

go go power rangers Nash ! HAHA :P AMIN ~

Anonymous said...

Awak awak, emmm saya... saya... rindu awak...




-gadis kecil

Anonymous said...

yang pegang fone tu lawa lah. gua terancam tgk

Anonymous said...

ahaa. memang lawaa (:

-ira-