Monday, January 04, 2021

Sesi Temuduga Yang Singkat Tapi Berhasil




 Temuduga dijadualkan pada pukul 10 pagi, namun terpaksa menunggu giliran sehingga 12.30 tgh hari.


*TING*


Kedengaran nombor giliran ku telah naik di paparan monitor di tempat menunggu. Jantungku mula berdegup laju, namun aku dah tak tahan tertunggu. Aku nak habis benda ni cepat.


Sambil berjalan dari ruang menunggu, mulut terkumat kamit membaca doa. Dan pabila tiba di depan pintu, aku mula mengetuk.


‘Asalamualaikum’


Masuk masuk je, tengok memang betul lah panel yang dorang ckp. Orang yang sama!


‘So encik, boleh perkenalkan diri?’


Aku pun bagi la semua ayat yang dh memang aku susun semalam. Dari zaman belajar ke pengalaman kerja.


Panel tertarik dengan pengalaman aku bekerja sebagai wartawan di sebuah syarikat televisyen. Dia pun tanya soalan yg aku tk expect.


‘Apa pengalaman sedih sepanjang kerja jd reporter ni?’


Aku pun randomly jawab ada buat liputan pasal family ramai anak tapi kena halau tk bayar sewa, terpaksa hidup dengan duduk di longkang. Tiba tiba panel sambung tanya..


‘Ada awak tolong dia?’


Aku pun jawab lah, tolong kemas kemas masa pindah je datuk seri.


‘Kenapa awak tolong? Tugas awak apa sebenarnya’


Aku pun jawab tugas saya melaporkan berita. Kemas-kemas tu saja je saya tolong.


‘Kenapa awak tak tolong macam Ust Ebit Lew tu’


Aku pun jawab la. Saya mana nak mampu datuk seri, kalau sy mampu itu la benda yang saya akan buat nti. Insya Allah


Pengerusi tanya lagi soalan..


‘Apa membuatkan awak berhenti dari kerja wartawan? Bukan seronok ke berjumpa dengan ramai orang, banyak pengalaman baru’


Soalan ni ditanya 2 kali. Aku firm dengan jawapan aku sbb temuduga aku yang sebelum ini, aku cerita negatif kali ni aku nak tweak jadi positif 👍🏻


Aku pun jawab..


‘Saya tak nafikan, sememangnya kerjaya sebagai seorang wartawan dpt berjumpa dengan orang kenamaan, ahli politik dan masyarakat. Namun apa yang saya inginkan selama ini adalah cabaran baru.


Sama juga mcm kehidupan saya, sebelum menjadi wartawan, sy merupakan seorang fasilitator, kini pula saya sebagai seorang eksekutif pemasaran. Setiap bidang yg saya ceburi itu mempunyai nilai cabaran yg berbeza bg memastikan saya tidak akan berasa selesa. ‘


Di tanya lagi soalan lain,


‘Ok lah. Awak wartawan kan sebelum ni. Saya nak tanya soalan. Berapa jumlah keseluruhan belanjawan 2020 ni n siapa bentangkan n kat mana dia bentangkan’


Aku mmg dah standby soalan ni and aku tgk belanjawan ni sampai habis. Memang aku boleh jawab semua tpi panel tu kata alahhh wartawan boleh la tahu benda ni. Aku pun duduk terdiam sambil menanti soalan. Panel pengerusi tu terus tak nak tanya soalan dah.


‘Saya dh takda pape nak tanya dah. Minta Panel Jabatan teruskan dgn soalan’ jawab datuk seri sambil layan ipad dia.


‘Baik. Awak dari bidang masscomm kan? Apa yang awak akan lakukan sebagai seorang ptd bagi menaikkan reputasi jabatan sbb kebelakangan ini banyak isu penjawat awam rasuah n apa idea awak nak bantu kerajaan?’


Aku sebenarnya tk suka sangat soalan yg related tu communication sebab benda tu subjektif n tk ramai yg faham. Apa apa pun aku tetap jawab..


‘Bagi saya, pihak kerajaan sepatutnya mengekalkan dengan tindakan sedia ada. Dimana disini kita dapat menunjukkan ketelusan dalam kerajaan. Ini juga memberikan jawapan bahawa tidak akan ada semuanya sempurna. Rakyat boleh menilai sendiri ketelusan kerajaan dalam perkhidmatan serta tindakan undang2 pd mana mana pegawai yang bersalah’


Bila dah jawab tu, pengerusi kta ok lah dah tak ada pape dah. Ramai lagi orang kat luar tu.


Aku pun jawab, ok terima kasih datuk seri.


Sesi temuduga hanya dalam 15 minit padahal sebelum aku semuanya 30-40 minit. 


INI TAK ADIL!

No comments: