Friday, November 20, 2009

Ngorat anak dara

Pada hari rabu yang lepas, aku pergi ke Mid seorang diri untuk menemani seorang kawan yang tak pernah pun berkata-kata dengan aku untuk menonton wayang dan bersuka ria bersama. Ya dia bujang, aku pun bujang. So tiada masalah di situ.

Bukan itu yang mahu aku ketengahkan dalam topik kali ini. Semasa aku menemani kawan aku makan di Mc'D aku terdengar sekumpulan lelaki yang kelihatan umurnya remaja seperti aku hendak mengorat anak dara remaja di belakang meja aku.

Tapi yang aku hairan mereka nak ngorat masih dengan menggunakan cara yang lama
Hai awak? Boleh saya berkenalan?

Lebih kurang macam tu lah bunyinya. Memanglah penggunaan bahasa melayu yang tepat dan bijak. Gunalah cara yang lain, cara itu sudah klise kata orang kan?

Perempuan di belakang meja aku buat tak tahu. Bak kata orang muda sekarang dia buat bodoh jek. Semangat budak remaja lelaki itu tidak terhenti di situ. Dia pergi dekat dan duduk di sebelah prempuan itu. Yah itu mmg suatu yang menggagumkan. Berani.

Lelaki itu bertanya lagi, hi boleh berkenalan? Perempuan itu membalas, tak mahu. Cara awak sangat kurang ajar. Kesian aku tgk lelaki itu, balik rumah mesti menangis di sudut dinding sambil adik kecilnya mengejek 'Loser! Loser!'.

Perempuan tu terus blah. Ape tenging punya perempuan, penat2 lelaki tu baca bismillah sebelum ckap ngan ko. Ish ish ish. Tapi mmg betullah, cara itu dah lama la bang. Kalau aku jadi dia apa akan aku buat?
Pergi dekat perempuan itu dan kata, Hi gadis! Kamu sangat cantik. Pastu blah jgn ckp pape. Setengah jam lagi, cari lagi dia, ckap lagi mcm tadi. Bila kali ke 10 buat begitu. Pasti dia akan tanya nama, dan ckp kau gila!